Oricine poate avea un site, oricine poate apela la un web designer ca să i se creeze unul. Să ai un site nu mai este deloc ceva excepțional. Asta pentru că business-ul de web design nu mai este afacerea aceea din primii ani de după ’90. Vă aduceți aminte, atunci când a explodat și internetul și când ne uitam la creatorii de pagini web ca la niște noi demiurgi. Ni se părea că sunt noii artiști, noii rebeli ai lumii, noii creatori. Ce mai, ne uitam la ei și le acordam apriori puteri magice!
Crearea și dezvoltarea site-urilor, transformarea lor în ceva tot mai indispensabil pentru societate a făcut ca industria web design-ului să devină un bun de larg consum. Nu mă refer doar la un produs în sine, pe care oricine și-l poate cumpăra, ci și la ideea că oricine și-l poate face. Adică, așa cum am spus în debutul acestui text, oricine își poate face singur un site. Oricine și-l poate administra. Nu mai există dependența de programatori.
Așadar, dezvoltarea mediului online și a tehnologiei informației au condus la o idee nemaipomenită. Aceea că să creezi un site a devenit o operațiune destul de banală. Seamănă cu cea a pilotării unui vehicul. Nu e cazul să mai trageți de volan pentru că a apărut servodirecția. Nu mai muriți de căldură pentru că acum există instalații de climă. La fel stau lucrurile și în web design. Oricine poate fi creatorul propriului său site, oricine poate administra o pagină web.
Web design de larg consum, platforme open source
Spuneam mai sus că oricine poate să-și facă un site. Da, așa este, însă și ideea că oricine poate fi propriul său web designer comportă niște limite, nuanțe dacă doriți. Nu toți avem aceleași aptitudini. Chiar dacă suntem în stare să ne citim poșta electronică. Nu înseamnă că avem și aptitudinea de a înțelege codul sursă al unui e-mail, cum este scris și cum funcționează el.
La drept vorbind nici nu trebuie să știm. Păi tocmai asta este ideea, cu web design-ul bun de larg consum. Că dacă vreți și vă dați puțină silință să și știți… aveți șansa să puteți! Un aspect foarte interesant al modernismului societății în care trăim. Cu mențiunea că dacă și știți cum funcționează un limbaj de programare, s-o rupeți puțin, cum se spune, ar fi și mai bine.
Apariția conceptului de „open source” este definitorie pentru ceea ce înseamnă proiectarea și construcția site-urilor, a elementelor de web design si integrarea acestora în mai largul concept de dezvoltare web. Adică, open source, pe românește spus, înseamnă creat de toți și pentru toți. Sau mai explicit: web design pentru larg consum, creare de site-uri cu soft free și template-uri (șabloane) oferite „la liber”.
Ca peste tot pe internet, în unele situații expresia „open source” se extinde și la soluții „premium”. Adică plătite și cu facilități pentru a căror folosință va trebui să plătiți. Dar, important este că dacă vreți să faceți un site și să-l gospodăriți de unul singur nu vă poate împiedica nimeni!
Editoare HTML, open source
Editoarele html de tip open source sunt în general destinate celor care au noțiuni de programare și de design al paginilor web. Rețineți vă rog că în proiectarea, realizarea și administrarea site-urilor, cu cât aveți mai multe noțiuni, cu atât mai bine. Aveți mai multe șanse de a face o treabă mai bună. Cum am sugerat însă mai sus, chiar dacă nu știți nimic despre crearea unor pagini web, puteți învăța. Puteți afla absolut totul doar citind manualele de utilizare și combinând cu cunoștințele de HTML.
Cele mai folosite editoare de HTML? Mi-e greu să spun, dar vă pot da câteva sfaturi. Înainte de toate să știți că dacă vreți să lucrați cu un editor trebuie neapărat să aveți idee despre HTML. Altfel nu vă descurcați. Dar veți reuși, nu mă-ndoiesc, aveți la dispoziție site-ul W3Schools Online Web Tutorials. În principiu puteți folosi Notepad-ul din Windows dar pentru un începător este greu doar cu un editor de text. Un software foarte bun, chiar și în varianta free este cel de la CoffeeCup. Eu estimez că o combinație între W3Schools și softul celor de la CoffeeCup ar fi o soluție foarte bună. Dacă vreți să învățați construcția și administrarea în HTML.
Ca o paranteză, vă spun că așa am început și eu, cu această combinație, CoffeeCup și W3.
Aș mai putea recomanda „Aptana” sau „Komodo”. Însă ceva mai ușurel, mai adaptat unui public care nu stă toată ziua cu nasu-n cod html, ar putea fi „BlueGriffon” sau „SeaMonkey”. Depinde de cât de mult ați dori să intrați în bucătăria asta.
Platforme CMS; wordpress
Cine crede că voi face un top cu cele mai bune, cele mai gratis, cele mai cele… se înșală! Nici prin cap nu-mi trece să-mi petrec viața studiindu-le și aprofundându-le iar apoi să scriu pe blog care e mai bun. Cel mai bun software de făcut site-uri este acela pe care-l ai și pe care știi să-l folosești.
O platformă CMS este un gen de software care lucrează cu baza de date și în acest fel se creează și administrează un site. Însăși CMS vine de la „content management system”. Aceste aplicații au fost create din nevoia de a se administra mai ușor site-urile și în în general toate proiectele web. Unele sunt chiar foarte vaste și lucrează la ele nenumărați entuziaști. Tot ce este legat de CMS este în general accesibil publicului larg.
Printre cele mai utilizate sunt WordPress, Joomla, OpenCart, Drupal și mai sunt câteva…
Opinia mea este că dacă învățați să vă construiți un site și să îl și actualizați dvs. ați ieși mai ieftin. Ați acumula cunoștințe care v-ar oferi controlul deplin asupra website-ului dvs. Eu spun că ar trebui să alegeți pe acela care are cele mai multe resurse disponibile. Acela pentru care există cele mai multe tutoriale, cel cu care vă acomodați cel mai ușor. În sfârșit vă veți obișnui cu unul și veți observa că puteți face tot ce doriți.
Eu lucrez aproape exclusiv în wordpress. (În afară de paginile web scrise în cod html pur, adică la mână cum se spune.) Am ales wordpress-ul tocmai pentru că la început mi s-a părut a fi platforma cu cea mai multă documentație. Apoi, în timp, am descoperit că este mai mult decât am crezut inițial. Cu wordpress poți face cam absolut tot ce vrei. Desigur însă că este doar opțiunea mea. Suntem o țară liberă (sper) și fiecare să facă așa cum crede că e mai convenabil pentru el.
Website builder-ele și făcătoarele online
Mai există o categorie de creatoare de site-uri, mai mult sau mai puțin free. Este vorba despre softuri de genul „Wix”, „Weebly” dar aș include aici și „blogger-ul” celor de la Google…
Ce sunt chestiile astea? În opinia mea sunt niște softuri pentru copii într-ale internetului, un fel de jucărioare. Doar îți deschid gustul. Dacă nu ești open-mind, când vei trece pe un sistem serios vei avea probleme cu deprinderile pe care ți le formezi. Care ți-au rămas deja, care parcă ți-au intrat în sânge. O să înțelegeți la timpul potrivit despre ce e vorba.
Deocamdată, rețineți că că aceste progrămele sunt un fel de „wizard”. Ele ajută pe oricine vrea să facă un site dar n-are habar de nimic. Programele acestea de web design sunt prezente și pe majoritatea serviciilor de hosting. Or, pentru a atrage clienții să aleagă un anumit serviciu de hosting, unde să ai și e-mail și site, s-au inventat astfel de softuri făcătoare de site-uri. Pe vremuri chiar și „Vodafone” avea așa ceva, nu mai știu acum, cred că au renunțat.
„Website builder-ele” acestea sunt aproape exclusiv online. Ca să înțelegeți mai ușor sunt un fel de șabloane, ca și cum ți-ai face o carte de vizită într-un wizard de la Microsoft Office.
Template-ul, rețeta succesului în web design
Editoarele html, software-ul de creare a unui site și de fapt toate instrumentele de web design actuale conduc într-o singură direcție. Aceea că oricine este interesat poate fi propriul său web designer. Cu puțină bunăvoință, oricine poate avea un website de prezentare, un magazin online sau orice alt business pe internet. Este dacă vreți un fel de revoluție. Seamănă cu geniala idee a lui Ford din America începutului de secol XX. Respectiv de a face automobile pe bandă rulantă.
În web design, ideea lui Ford de producție pe bandă rulantă se regăsește în utilizarea șabloanelor. Adică a template-urilor, skin-urilor și nu mai știu ce alte denumiri. Lucrurile sunt simple: aveți un web editor, luați un șablon și ați făcut un site. Se realizează astfel și un criteriu esențial într-o astfel de lucrare, respectiv prețul. Toată lumea vrea un preț mic. Și ce folos ar avea ca de fiecare dată când se face un site nou, acesta să fie proiectat de la început? Pentru eliminarea costurilor cu munca repetitivă se folosesc template-urile. Șabloanele sunt ca niște haine pe care le schimbi atunci când te-ai plictisit de ele.
Dacă vrem să ne facem un site și acceptăm ideea de web design ca bun de larg consum, ni se va aprinde beculețul cu globalizarea. Vorbăria că toate lucrurile sunt la fel, că nu are sens să mai faci nimic că tot nu iese ceva deosebit și dacă nu suntem atenți intrăm în depresie. Vom ajunge mai devreme sau mai târziu la chestiunea individualizării. Căci ce haz ar avea să cumpărați sau să comandați un site dacă acesta este la fel cu altul!? Al vecinului, este la fel cu al concurenței, cu al unuia din orașul vecin care vinde aceleași lucruri ca și dvs.!? Toate aceste întrebări v-ar putea determina să vedeți viața doar în tonuri de gri.
Paradoxal, combinația dintre o chestiune esențială în web design, respectiv prețul de realizare al unui site și capacitatea acestuia de a ieși în evidență se realizează prin personalizare și conținut. Sunt idei despre care voi vorbi totuși în altă parte, altfel va ieși o varză din tot ce scriu eu aici. Așadar, poți folosi instrumente ieftine sau gratuite, șabloane ieftine și banale și totuși să fii cel mai bun. Cum? Dacă mă urmăriți veți înțelege și cum se face magia asta…