Înainte de a trata subiectul de web design ar trebui vorbit despre principii. Voi începe prin a schița etapele din viața unui site. Și câteva direcții înspre care ar trebui să gândească oricine se apucă de o astfel de treabă. Primul pas este însă cu totul altul. Înainte de a vă comanda un site (sau de a construi dvs înșivă unul) va trebui să fiți sinceri și să vă răspundeți la o întrebare. Chiar aveți nevoie?
V-am întrebat pentru că există afaceri care se dezvoltă și au succes fără a avea un site. În principiu puteți avea un business local și fără a investi în munca unui designer web. Vă trebuie doar o adresă poștală, un telefon mobil și priceperea de a scoate bani din ceea ce știți dvs cel mai bine. Web design-ul costă bani. Nu doar atunci când construiți site-ul ci și ulterior. E vorba de mentenanță, de SEO și încă multe altele iar aceste principii vi le voi expune mai jos.
Am vrut să spun că începeți construcția unui site doar dacă aveți ceva de spus. Dacă aveți nevoie de site. Altfel vă pierdeți timpul și banii. Eu cred că dacă veți citi mai departe cu atenție, o să aveți o idee clară despre ce înseamnă un site. Și după ce principii ar trebui să fie construit. Mă străduiesc să extrag esența și să scriu cât mai inteligibil pentru oricine.
Genul de website și caracteristicile lui
Opinia mea este că în mod frecvent nu se folosesc decât puține tipuri. Mă refer la punctul de vedere al unui utilizator obișnuit. Chiar dacă vizual vorbind ele vi se par o infinitate, în fapt nu sunt atât de multe. Scheletul este identic. Partea de design și stilul paginilor web sunt doar elemente care le schimbați când doriți. În principiu, este ca fețele de la telefonul mobil.
- Site-uri de prezentare; respectiv acelea care sunt în general statice. Conținutul nu se schimbă zilnic și prin urmare par a fi mai ușor de întreținut.
- Magazine online cu design-ul paginilor web bazat pe matematică.
- O combinație între cele două de mai sus. Poate fi un site cu cteva pagini statice, un blog dar și o secțiune de magazin online.
Dacă v-ați hotărât atunci se poate trece la următoarea alegere.
Scheletul site-ului. Partea de web design
Vedeți dvs., înainte de a vorbi de estetică, de fapt asta înțeleg cei mai mulți că înseamnă web design, trebuie să știți că pentru utilizatorii obișnuiți sunt două mari categorii. Site-urile statice, se construiesc în principiu în limbajul de programare HTML sau PHP. Mai sunt, dar acestea două domină tot.
Site-urile cu conținut dinamic se construiesc pe o platformă de „content management systems”, adică pe scurt CMS. Sunt de fapt o cloecție de fișiere (php) care lucrează cu o bază de date. Cea mai folosită platformă este wordpress. Cele mai multe site-uri din lume sunt (la ora actuală) construite în wordpress. Se estimează că piața de web design este dominată de wordpress. Această platformă are o cotă de piață de peste 40%.
» Site-uri construite în wordpress, site-uri de top
Se mai fac website-uri și pe alte tipuri de platforme CMS. În principiu toate lucrează la fel, cu pagini al căror conținut este extras dintr-o bază de date.
Partea de estetică, aspectul vizual. Web design original?
Principiul de bază în web design este acela că include atât componenta de funcționalitate a site-ului, cât și pe cea de aspect. Adică felul în care arată un site. Ar fi exagerat să spunem partea de estetică, tocmai pentru că noțiunea de frumos are alt înțeles pentru fiecare dintre noi.
Și totuși, cum se rezolvă partea asta? Este mult mai simplu decât ați crede. E vorba de template-uri. Adică după ce v-ați hotărât ce fel de site aveți nevoie, căutați un template din acesta, un șablon cum s-ar zice. Schimbați imaginile, le puneâi pe ale dvs. apoi populați site-ul cu text și gata. A rezultat un site absolut nou. Principiul șablonului folosit de dvs s-a mai folosit la construcția și a altor site-uri.
Avantajele template-urilor de design
Ideea este că o astfel de soluție a fost verificată deja. Folosind un template pe care-l personalizați dvs aveți garanția că este un software gata testat. Și niciun designer web nu-și va mai pierde vremea să inventeze ceva nou, special pentru dvs. E ca și cum ați inventa apa caldă.
În principiu, designerii de succes nu-și pierd vremea cu construcția de la zero. Paradoxal, nu? Însă nu toți recunosc că folosesc șabloane, deși pentru asta sunt făcute.
După finalizarea site-ului urmează mentenanța
Ca să fiu sincer, va trebui să-l reactualizați mereu. Poate dacă este făcut în HTML sau PHP nu va fi nevoie să-l reactualizați. Nu atât de des. Însă software-ul cu care s-a făcut site-ul, acum vorbind de wordpress, suferă tot timpul modificări și îmbunătățiri. Nu sunt cine o mare problemă dacă le țineți sub control. Trebuie doar să țineți pasul cu ele, să faceți actualizările mereu.
Piesele din componența wordpress-ului dvs, adică plugin-urile și modulele de regulă au autori diferiți. În principiu, acestea se modifică periodic. De fapt se adaptează modificărilor de wordpress. Unii programatori nu se mai ocupă de modulele lor, acestea devin învechite și un pericol potențial de securitate și funcționare.
Știți cum e? În web design totul evoluează foarte repede. Totul se mișcă. Dacă nu faceți actualizări, una-două, nu se simte. Însă la un moment dat elementele componente ale site-ului se „vor călca pe picioare” între ele, nu vor mai fi compatibile una cu cealaltă. Veți observa cum site-ul nu mai funcționează cum trebuie, apar erori.
De supravegherea constantă și permanenta mentenanță nu veți scăpa. Dacă nu o faceți, la un moment dat veți intra într-un blocaj. Este momentul când s-ar putea să vedeți că toată munca dvs de până atunci s-a irosit.
Opinia mea este că nu veți putea lăsa un site în stare vegetativă, adică fără să-l modificați sau adaptați mai mult de un an de zile. După cum evoluează lucrurile acest interval va fi mai mic.
Existența unui website implică și SEO
SEO trebuie să coexiste alături de web design. Este un termen care ar trebui să fie legat în mod absolut de munca de creație a unui site. Din păcate nu se prea întâmplă așa. Cei care fac web design sunt preocupați doar de rezultatul vizual. Adică de ceea ce vede clientul pe monitor. Or, dacă ai un site și vrei să-l folosești într-un mic business acesta trebuie să fie găsit cu ușurință. Adică să sară în ochi!
Problema se pune la fel și pentru cei care au un site de literatură, de exemplu. Adică un blog personal, un site de prezentare al unui cenaclu, etc. Și acestea trebuie să fie găsite. Altfel, degeaba au fost făcute.
Deci, ce înseamnă SEO?
Sintetic, SEO înseamnă „search engine optimization”, adică optimizarea pentru motoarele de căutare. Pe cale de consecință,oricine are un site ar trebui să se îngrijească de posibilitatea de a fi găsit. Cât mai ușor.
În principiu, SEO este un cumul de setări, tehnici și „șmecherii” care fac ca un site să fie găsit de Google. În mod normal, SEO începe a fi implementat încă de la faza de construcție a site-ului. Dar nu se prea întâmplă așa, în primul rând pentru că designerul web este preocupat doar de partea vizuală. Apoi, opinia mea, cel mai adesea nu se pricepe la SEO.
Oricum, ar trebui să rețineți că dacă aveți SEO implementat în site, chiar dacă paginile dvs sunt „mai slăbuțe” ele sunt mai bine puse în valoare și apar în fața celor bogate în conținut dar la care nu s-a lucrat pe partea de SEO.
În fond, asta este optimizarea, o complementaritate a părții de design web. Dacă vă ocupați de site sub aspectul de optimizare SEO, aveți toate șansele ca să aveți succes. Implementând aceste tehnici veți promova site-ul. Fără promovare nu (prea) aveți ce face cu site-ul.